|
Case: consument tracking & tracing
|
Tracking & tracing (T&T) is nu hoofdzakelijk gericht op bedrijven in de keten (recalls, voedselveiligheid, logistieke optimalisatie). Het doel is om het consumentenvertrouwen in product/bedrijf/keten te versterken. |
| | 
Het doel van T&T is om het consumentenvertrouwen te versterken |
|
| De consument merkt weinig van het T&T-systeem zelf. De centrale vraag is: wat wil de consument echt weten? Of met andere woorden: welke informatie zal het aankoopgedrag van de consument beïnvloeden? Die vraag is moeilijk te beantwoorden. Het aankoopgedrag is moeilijk voorspelbaar omdat er niet zoiets is als dé consument. |
| | 
Wat wil de consument echt weten over een product? |
|
Mogelijke informatiebehoefte consument
|
T&T nodig
|
T&T in gebruik
|
smaakwaardering
| | |
producteigenschappen
| | |
prijs
| | |
verpakking
| | |
claims (cholesterolverlagend)
| | |
claims (GMO-vrij, biologisch)
|
X
|
X
|
naam product
| | |
oogstdatum
|
X
|
X
|
TGT-datum
|
X
|
X
|
naam kweker/producent
|
X
|
X
|
ingrediënten
| | |
gewicht/volume
| | |
wetgeving
|
X
|
X
|
energie-indicator
| | |
temperatuurverloop
|
X
| |
afgelegde weg
|
X
| |
milieumaatregelen
|
X
| |
achtergrond keurmerken
| | |
keurmerken
| | |
voedingswaarde
| | |
Informatie naar de consument
|
| Waarom zou je informatie geven aan de consument? Daarvoor zijn verschillende redenen te noemen. Informatie geven is soms wettelijk of moreel verplicht. Het is dan noodzakelijk om te kunnen concurreren. Een voorbeeld van verplichte informatie is het land van herkomst en de TGT-datum. Met informatie kun je ook proberen meerwaarde te bieden. Het gaat hier om informatie waarmee een product of proces zich kan onderscheiden van de concurrent, zodanig dat het bijbehorende kostenplaatje positief uitvalt. Een voorbeeld is een energie-indicator. Er zijn verschillende soorten informatiebehoefte. |
| | 
De naam van het product is een voorbeeld van productgebonden informatie |
|
Typering
|
Omschrijving
|
Voorbeeld
|
Typering A: statisch of dynamisch
|
Statische informatie geef je eenmalig aan het product mee en verandert niet meer.
|
producent, oogstdatum
|
|
Dynamische informatie is technisch moeilijker doordat ‘onderweg’ informatie toegevoegd en/of veranderd moet worden.
|
temperatuurverloop, energie-indicator
|
Typering B: productgebonden of procesgebonden
|
Een producent kan T&T niet alleen gebruiken om een ander product neer te zetten, maar ook om eenzelfde product te onderscheiden op basis van het gebruikte (productie)proces.
|
productgebonden : naam product, ingrediënten, prijs, gewicht
|
| |
procesgebonden : keteninrichting, afgelegde weg, milieukeur
|
| Stel: Een grote koffieproducent wil zijn assortiment koffie beter aan laten sluiten bij de vraag van de verschillende consumenten. Hij denkt dit te kunnen doen door meer informatie te geven over de duurzaamheid van de koffie en het productieproces. Hij wil zich echter niet uit de markt prijzen door te exclusief te worden. Een gedeelte van zijn assortiment moet als ‘prijsvechter’ blijven functioneren. |
| | 
Communicatie richting consument kan door middel van gezichtjes |
|
Voorbeeld
|
Omschrijving
|
Elementen duurzaamheid
|
Menselijke aspecten:
Betaling teler
Kinderarbeid
|
|
Managementprocessen:
Werktijden en -omstandigheden
|
|
Milieuaspecten:
Energieverbruik
Gebruik bestrijdingsmiddelen
|
|
Economische aspecten:
Kwaliteitsgaranties
|
Meten van duurzaamheid batch
|
Door voor iedere batch koffie in het proces een aantal duurzaamheidselementen bij verschillende schakels te scoren, wordt het mogelijk een overall-duurzaamheidsindicator voor een specifiek pak koffie uit te rekenen.
|
Communicatie duurzaamheid
|
Communicatie richting consument bijvoorbeeld met gezichtjes afhankelijk van de score van de duurzaamheidsindicator.
|
Return on investments plan
|
Door de indicator te gebruiken voor hetzelfde merk en type koffie, kan de consument kiezen of hij de duurzame (en duurdere) variant wil of de minder duurzame (en daarom goedkopere) variant van het verder exact hetzelfde product.
Door sociaal bewustzijn en/of onder invloed van sociale controle zal een bepaalde groep consument voor het duurdere product kiezen.
Consumenten die de duurzame variant kiezen zullen het door hun gekozen product ook superieur vinden aan andere koffiemerken die duurzaamheid niet vermelden.
|
|